Download de brochure

Begeleiding

Voer a.u.b. een geldig E-mail adres in.
Voer a.u.b. een Name in.
  • Inloggen

In de derde activiteitenweek van dit schooljaar zullen alle leerlingen van klas 1 een halve ‘cultuurdag’ beleven.

De leerlingen in de eerste klassen in Almelo doen dit op woensdag 5 juni, de leerlingen uit Tubbergen op dinsdag 4 juni of donderdag 6 juni.

Tijdens deze cultuurdag zullen de leerlingen gedurende vier lesuren twee workshops volgen.  De workshops van ieder 90 minuten zullen op school plaatsvinden en verzorgd worden door ‘Kleinkunstig’ uit Zwolle. De pauzetijden tijdens de activiteiten zullen voor betreffende klassen aangepast worden.

De leerlingen gaan twee workshops volgen: Hololens, Virtual Reality en/of How-To-Video. De workshops hebben dus allemaal te maken met de nieuwste media. Onderstaand informatie over de inhoud van de workshops.

Via een bericht op It’s Learning worden de leerlingen geïnformeerd over de cultuurdag en de indeling per workshop. Onderstaand de schema’s met de indeling per klas en informatie over de workshops.

Dinsdag 4 juni  CULTUURDAG   klas 1  

Tubbergen       2 van de 3 workshops:

HOW TO VIDEO, VIRTUAL REALITY, HOLOLENS

Groep A: 8:20 - 11:50
Ronde 1 - 8:20 - 9:50
Pauze :     9:50 - 10:20
Ronde 2 - 10:20 - 11:50
Pauze :     11:50 - 12:25
 
1KG1 (22)
1KG2 (25)
Totaal 47  
Groep B: 12:25 - 15:35
Ronde 1 – 12:25 - 13:55
Pauze :     13:55 - 14:05
Ronde 2 - 14:05 - 15:35
1TH3 (30) 
1TT1 (21) 
Totaal 51









 

Donderdag 6 juni    CULTUURDAG   klas 1   Tubbergen          2 workshops:

VIRTUAL REALITY- HOLOLENS

Groep A: 8:20 - 11:50
Ronde 1 - 8:20 - 9:50
Pauze :     9:50 - 10:20
Ronde 2 - 10:20 - 11:50
Pauze :     11:50 - 12:25
 
1BK1 (12)
1BK2 (13)
1BK3 (13)
Totaal 38
Groep B: 12:25 - 15:35
Ronde 1- 12:25 - 13:55
Pauze :    13:55 - 14:05
Ronde 2- 14:05 - 15:35
 
1HV2 (22)
1HV3 (20)
Totaal 42














OMSCHRIJVING WORKSHOPS:

Workshop Virtual Reality

Tijdens de workshop Virtual Reality maak jij je eigen virtual reality-film. Zo ervaar je wat virtual reality is en hoe dit toegepast kan worden. De film wordt opgenomen met een speciale virtual reality camera die in het midden van de ruimte staat opgesteld. Je gaat zelf in de film spelen, dus een stukje acteren hoort erbij!

 

Workshop Hololens

Mixed Reality. maken leerlingen samen een eigen virtuele sculptuur en verkennen ze de mogelijkheden van Mixed Reality.

Wat is het verschil tussen augmented, virtual en mixed reality? Wat kan er op dit moment mee? En wat betekent dat voor mij? Al creërend ontdekken leerlingen antwoorden op deze vragen. In onze zelf ontwikkelde app Blocky Builder bouwen de leerlingen in een Minecraft-achtige wereld een sculptuur. Meerdere leerlingen zijn tegelijkertijd met de Hololenzen in dezelfde wereld aan het bouwen.

Als leerlingen niet aan het bouwen zijn met de Hololenzen, dan zijn ze in CoSpaces hun eigen virtuele animatie aan het maken. Deze wordt gekoppeld aan de schoolomgeving, dus ze maken een animatie in een virtueel klaslokaal. Leerlingen krijgen hierdoor een sneak preview van wat de toekomst ons gaat brengen!

Workshop How-To-Video

Als je iets wilt weten kun je er veel informatie over vinden op internet. Nog beter en leuker is het om er een filmpje over te kijken. Steeds meer mensen gebruiken online video’s om hun boodschap over te brengen of iets uit te leggen. Zo zijn ook de How-To-Video’s populair; filmpjes over hoe je iets moet doen.

Wij zitten midden in de zogenaamde ‘maker cultuur’, ook wel de Do It Yourself-cultuur genoemd. We worden steeds actiever in het zelf maken en creëren van producten. Denk bijvoorbeeld aan de 3D-printer. Online video wordt ook ingezet als zo’n vorm. Bijvoorbeeld als stylingadvies, als sollicitatie(training) of als handleiding. Dit zijn vaak How-To-Video’s.

Het is bewezen dat video ons geheugen zelfs helpt om informatie beter te onthouden. Het onthouden van informatie via film is 6 keer makkelijker dan bijvoorbeeld na het lezen van een tekst. Bij een How-To-Video deel je een stukje van jouw kennis met de kijkers. Hoe je een boot bouwt, hoe je gitaar speelt of hoe je je voorbereid op een examen bijvoorbeeld. In deze workshop maken de leerlingen hun eigen How-To-Video en leren ze over de filmtechnieken die hun video interessanter maken voor de kijker.


Opbouw

Tijdens de workshop gaan de leerlingen aan de hand van inspirerende voorbeelden in kleine groepen aan de slag met het maken van een eigen How-To-Video. Het eerste deel van de workshop focust zich op een goede voorbereiding. Het kiezen van een onderwerp, bepalen van de manier van presenteren, verzamelen van rekwisieten en het bedenken van een goede openingszin voor de video zijn hier onderdelen van. Vervolgens gaan de leerlingen aan de hand van een zelfgeschreven script aan de slag met het filmen van hun video. Daarna wordt uitgelegd hoe jouw video makkelijk zelf te monteren is. De workshop wordt afgesloten met een aantal tips en tricks over het verspreiden van jouw How-To-Video via sociale media.